Enam fakta menarik tentang vitamin D

Six fun facts about vitamin D

9 Januari 2020

Vitamin D sangat bermanfaat untuk kesihatan kita, tetapi ramai orang tidak menyedari impak kesihatan yang positif. Anda mungkin sudah tahu daripada catatan sebelum ini bahawa matahari adalah cara terbaik untuk menerima vitamin D. Walau bagaimanapun, terdapat banyak faktor yang menyumbang kepada status vitamin D kami. Berikut adalah beberapa fakta yang perlu anda ketahui untuk membantu anda mencapai keperluan vitamin D anda. .

 

  1. Dianggarkan 1 bilion orang kekurangan vitamin D. Beberapa faktor yang menyumbang kepada tahap rendah vitamin D termasuk masa yang dihabiskan di dalam rumah, penggunaan pelindung matahari dan lokasi geografi.
  2. Sinaran matahari yang membantu menghasilkan vitamin D dalam kulit anda tidak dapat menembusi kaca - jadi anda tidak akan dapat berjemur di dalam kereta anda atau di rumah dari bilik matahari anda.
  3. Pelindung matahari, walaupun dengan SPF 8, boleh menyekat sehingga 98 peratus pengambilan vitamin D. Kekurangan penyerapan vitamin D boleh menyebabkan kekurangan vitamin D. Sebaliknya, sedikit masa di bawah sinar matahari tanpa menggunakan pelindung matahari boleh memberi manfaat kepada kesihatan keseluruhan dan status vitamin D anda.
  4. Untuk menerima vitamin D yang mencukupi daripada sumber makanan, anda perlu makan dua cawan cendawan portabella mentah yang terdedah UV, atau tiga cawan salmon setiap hari! Berikut ialah beberapa maklumat lanjut tentang sumber makanan semula jadi vitamin D.
  5. Lebih banyak kajian menunjukkan bahawa vitamin D adalah sama seperti, jika tidak lebih, bermanfaat kepada kesihatan tulang kita sebagai kalsium.
  6. Individu yang tinggal di latitud yang lebih tinggi (Eropah Utara, Kanada dan bahagian Amerika Syarikat), tidak mempunyai pendedahan yang sama kepada sinaran matahari. Sinaran matahari yang lebih lemah mencapai latitud yang lebih tinggi jadi lebih banyak masa perlu diluangkan di bawah sinar matahari untuk membantu menghasilkan vitamin D. Ini benar terutamanya untuk bulan Oktober hingga Mac.

 

Fakta Bonus!

Di Eropah, pihak berkuasa kesihatan secara rasmi mengiktiraf bahawa vitamin D menyumbang kepada fungsi normal sistem imun [1] Manfaat ini terpakai kepada kedua-dua kanak-kanak dan orang dewasa. Universiti Copenhagen menjalankan kajian di mana saintis mendapati bahawa pengaktifan sel T bergantung pada vitamin D. Sel T diperlukan kerana ia berfungsi dengan mengajar badan dan sistem imun anda untuk menyesuaikan diri dan melawan jangkitan.

 

Artikel ini telah disemak dan dikemas kini pada Ogos 2019

Sunod sunod na pagbabasa

Myth or reality: Vitamin D and jaundice
The history of vitamin D

Mag-iwan ng komento

Laman web ini dilindungi oleh reCAPTCHA dan Polisi Privasi Google serta Terma Perkhidmatan terpakai.