Adakah saya berisiko khusus untuk kekurangan vitamin D?

Sesetengah orang lebih berisiko mengalami kekurangan vitamin D berbanding yang lain. Selalunya, tiada cara untuk mempengaruhi faktor yang meletakkan orang ini pada risiko yang lebih besar.

Institut Kesihatan Kebangsaan (NIH) mengenal pasti kumpulan berikut yang berisiko lebih besar untuk kekurangan vitamin D:[1]

Bayi yang disusui

Susu ibu dianggap sebagai sumber pemakanan yang hebat untuk bayi. Walau bagaimanapun, ia mengandungi jumlah vitamin D yang sangat minimum. Walaupun matahari merupakan sumber vitamin D yang berpotensi, AAP menasihatkan supaya bayi tidak terdedah kepada cahaya matahari langsung dan meminta mereka memakai pakaian pelindung dan pelindung matahari. Kedua-dua perkara ini adalah sebab cadangan lama untuk bayi yang disusui untuk menerima suplemen vitamin D.

Orang dewasa berumur lebih dari 50 tahun

Apabila usia meningkat, kulit tidak dapat mensintesis vitamin D dengan cekap. Kami juga berkemungkinan akan menghabiskan lebih banyak masa di dalam rumah. Selain itu, penyelidikan menunjukkan bahawa individu yang lebih tua mempunyai risiko patah tulang pinggul yang lebih besar dan ini sering dikaitkan dengan paras darah rendah vitamin D.

Mereka yang mempunyai pendedahan matahari yang terhad

Bekerja di dalam sepanjang hari? Tinggal dalam iklim utara? Pakai pakaian menyembunyikan? Guna pelindung matahari? Ini semua adalah faktor yang mengehadkan keupayaan untuk mensintesis vitamin D daripada matahari.

Mereka yang mempunyai kulit gelap

Pigmentasi kulit yang lebih gelap bermakna ia mengambil masa yang lebih lama (kadang-kadang empat kali lebih lama bergantung pada tahap warna kulit) untuk individu ini menghasilkan vitamin D daripada cahaya matahari.

Mereka yang obes atau yang telah menjalani pembedahan pintasan gastrik

Indeks jisim badan 30 atau lebih tinggi dikaitkan dengan tahap vitamin D yang lebih rendah berbanding dengan indeks jisim badan yang lebih rendah. Obesiti tidak menjejaskan keupayaan kulit untuk mensintesis vitamin D, tetapi jumlah lemak yang lebih besar memerlukan lebih banyak vitamin dan mengubah pelepasannya ke dalam peredaran. Mereka yang obes mungkin memerlukan pengambilan vitamin D yang lebih besar daripada biasa untuk mencapai tahap vitamin D yang setanding dengan berat badan normal. Apabila pembedahan pintasan gastrik dilakukan, sebahagian daripada usus kecil bahagian atas tempat vitamin D diserap dikeluarkan. Vitamin D yang digerakkan sebelum ini dari simpanan lemak mungkin tidak mengimbangi dari semasa ke semasa.

Perlu diingat, walaupun mereka yang berada di bawah satu atau lebih kumpulan ini berisiko lebih tinggi untuk kekurangan vitamin D, itu tidak menjamin kekurangan vitamin D. Sentiasa berbincang dengan doktor anda tentang keperluan vitamin D khusus anda.

Nota: Ddrops bukan bertujuan untuk menyembuhkan kekurangan vitamin D, sebaliknya untuk mengekalkan tahap vitamin D yang normal.

 

  • [1] Lembaran Fakta Makanan Tambahan: Vitamin D. Institut Kesihatan Kebangsaan, Makanan Tambahan. Ogos 2019 https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminD-HealthProfessional/

Sunod sunod na pagbabasa

Does my breastfed baby need vitamin D drops?

Mag-iwan ng komento

Laman web ini dilindungi oleh reCAPTCHA dan Polisi Privasi Google serta Terma Perkhidmatan terpakai.